Ziua și cartea

Pe lângă numeroase alte lucruri care îmi fac plăcere, de departe una din marile mele pasiuni este -suspans- cititul. Îmi place să citesc pentru a-mi îmbogăți vocabularul, pentru a cunoaște lucruri noi, pentru a face timpul să treacă mai repede… este genul de răspuns la care sunt alergică. Eu nu citesc de dragul de a citi. Eu nu apreciez instrucțiunile de pe Pinterest pe tema ,, cum poți refolosi o carte veche” (o citești, desigur). Nu apreciez nici cărțile a căror conținut este mai ieftin decât hârtia pe care e imprimat (La cumpărături cu sora mea, Iubirile Mariei, Amurgul vieții ș.a.). Dacă apreciați acea categorie, această postare nu vi se adresează, desigur.

Cum mi-a venit ideea?

La începutul anului am hotărât să urmez un plan de citire a 50 de cărți într-un an. Provocarea era însă să bifez cele 50 de categorii din care cărțile să facă parte: precum o carte mai veche de 100 de ani, o piesă de teatru, un roman clasic de dragoste, o carte interzisă și alte variațiuni. Una din categorii a fost o carte citită într-o zi, iar valul de răcoare de săptămâna trecută care parcă m-a înviat (nu sunt o persoană care se simte bine în căldură) mi-a dat posibilitatea ca în sfârșit să fac ce mi-am propus de mult: o zi departe de tot dedicată în întregime unei singure cărți. Așa că m-am îmbrăcat comod, mi-am pus păturica în pădurea Făget și înarmată cu o plasă de fructe m-am retras în universul cărții mele.

Propunerile mele, cu toate că sunt extrem de cunoscute, poate au fost uitate de unii dintre voi sau poate nu v-ați gândit să le citiți într-o zi. Oricare ar fi cazul, mi-ar plăcea să aud de experiențele voastre care, de ce nu, mi-ar da pofta să repet experiența.

  1. Micul Prinț, Antoine de Saint-Exupery

Prima propunere și cea mai dragă mie, deși nu am avut cartea la îndemână să o fotografiez, este Micul Prinț de minunatul Antoine de Saint-Exupery. Nu este o lectură de o zi, clar, mai degrabă de câteva ore, însă îți dă de gândit pentru o viață. Cartea pentru copii urmărește dialogul între un mic prinț și un aviator prăbușit în deșert. Simplitatea cu care sunt explicate copiilor adevăruri esențiale pentru și despre viață e absolut delicioasă.

2. Fahrenheit 451, Ray Bradbury

În primul rând trebuie să explic titlul: temperatura la care arde hârtia e de 451 grade Fahrenheit. Romanul SF aduce o turnură termenului de pompier (fire fighter) din luptător contra focului în luptător cu ajutorul focului. Misiunea pompierilor e de a distruge toată cunoașterea ce se află sunt forma cărților, dar de dragul de a nu strica farmecul cărții vă las pe voi să descoperiți care este soluția autorului pentru forma sub care informația este cel mai în siguranță.

3. Marele Gatsby, F. Scott-Fitzgerald

Cartea a devenit mai cunoscută datorită popularizării filmului cu același nume, ceea ce nu e un lucru rău până la urmă. Ce mai atras însă la acest roman este abilitatea extraordinară a autorului de a crea cadre elegante și surprinzătoare din perspectiva cărora cititorul să privească acțiunea. Dacă e ceva remarcabil la Fitzgerald e felul în care descrie: absolut fantastic.

4. Parfum de femeie, Giovanni Arpino

Că tot veni vorba de filme, am aflat și eu de această carte datorită filmului cu același nume . Eu am găsit-o în engleză, dar este și varianta tradusă la editura Humanitas. Cartea urmărește povestea a doi soldați dintre care unul e orb, iar celălalt îi este ghidul. De la un punct însă devine ambiguu cine îl ghidează pe cine, deoarece handicapul soldatului orb l-a învățat să ,,vadă” lucruri invizibile ochiului uman și să aibă sensibilități care unui văzător îi sunt atrofiate.

Pentru a vă stârni apetitul , puteți urmări filmul inspirat de carte, Scent of a woman, cu Al Pacino în rolul principal.

DSC06899DSC06903DSC06929Cam așa te simți după o zi de citit. Inconștient am optat pentru culori tomnatice în ținuta mea: un tricou cu flori cu croială de ie, foarte lejer, niște blugi lărgiți și uzați și sandale cu curelușe din piele. Părul împletit și mintea revigorată.

Aștept să aud de la voi sugestii literare!DSC06896DSC06891

Leave a Reply

